Madplan og daglige rutiner

6. september 2012

Alder:
6 mdr.

Madplan og daglige rutiner

Hej Helen.

Jeg håber at du kan hjælpe mig lidt med en madplan og rutine for min søn. Her d. 13. september runder han 6 måneder.

Han får indtil videre grød med frugtmos til frokost og kartoffelmos m. broccolimos til aftensmad, og nu hvor han snart er 6 måneder, skal der jo introduceres lidt ekstra mad. Jeg prøver så vidt muligt at have nogle faste rutiner på maden, i håb om at det så også smitter af på lurerne i løbet af dagen. Dog er morgen/formiddagen lidt rodet da det meget afhænger af natten. Og pt. er der vist noget tigerspring eller lignende, for at han vil kun sove en halv time af gangen, hvor han tidligere har sovet 2 timer af gangen. Men det er jo noget helt andet. Vores dag ser ca sådan her ud, selvfølgelig med lidt svipsere af og til :)

Kl. 4: Flaske og sover videre.
Kl. 6: Vågner, får tøj og ny ble på.
Kl. 8: Flaske og bliver puttet til første lur.
Kl. 12: Risgrød eller majsgrød m. frugtmos
Kl. 12:30: Bliver puttet til middagslur
Kl. 15: Flaske.
Kl. 16: Bliver puttet til eftermiddagslur.
Kl. 17:45: Kartoffelmos ...

Annonce

... m. broccolimos
Kl. 19:15: Starter putningen, og han får en flaske inden vi siger godnat.

Jeg har tit set at du foreslår at barnet aover videre efter en flaske kl. 6, men kl. 6 er han vågen og snakker, så vi får ham næppe til at sove videre. Så kunne godt tænke mig lidt råd, rettelser, ideer til vores rutine. Som sagt sover han ikke så lang tid i løbet af dagen for tiden, men prøver at få ham til at sove alle 3 lure. Han er i gennemsnit vågen i 2 timer af gangen før han begynder at gabe eller øjnene klør :)

Udover en plan over dagen, kunne jeg også godt tænke mig lidt ideer til eftermiddagsmaden og morgen/formiddagen. Jeg vil jo gerne have fyldt ham ordentlig op, så vi sigt kan få nogle bedre nætter, og dermed en mere fast dagsrutine:)

Til sidst, så har jeg tit set at de foreslår frugtmos alene fx til eftermiddagsmad. Men ifølge bogen fra SST skal man ikke give frugtmos alene, da det ingen nærring har, og de skriver tit frugtmos som dessert. Så hvilket frugt skal det være, til et mellemmåltid?

Glæder mig til at høre dit svar :)

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Insemination

Hvis man har problemer med at blive gravide, så kan man blive behandlet med Insemination.

Insemination er den enkleste fertilitetsbehandling og den kan hjælpe, hvis manden har lettere nedsat sædkvalitet.

Behandlingen foregår ved at man fører en portion sæd direkte ind i livmoderen. På den måde springes sædcellerne den første del af vejen til ægget over og chancen for graviditet er dermed større. Derudover bruger man en 'oprenset' portion sæd, det vil sige en mere...

Læs mere i Babylex

Tænder

Der er stor forskel på, hvornår børn får deres første tænder. Nogle bliver født med en tand eller to. Andre er over et år før den første tand melder sig.

De fleste børn får dog deres første tænder omkring 6 mdr.´s alderen og vil have et komplet sæt tænder omkring 3 års alderen, dvs. 20 tænder.

Mange børn får ondt i gummerne, når tænderne bryder igennem. Her kan det hjælpe med en bidering, eller noget koldt at bide i f.eks. et stykke agurk. Skær en skive agurk på...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Jeg har længe fulgt med i din brevkasse og har selv fået hjælp til mange "problemer" fra dine svar til andre! Du har været en stor hjælp uden du har vidst det ...!

Bedste hilsner
Sanne mor til dreng på 8 måneder