Brev:
Madplan og daglige rutiner
6. september 2012
Alder:
6 mdr.
Madplan og daglige rutiner
Hej Helen.
Jeg håber at du kan hjælpe mig lidt med en madplan og rutine for min søn. Her d. 13. september runder han 6 måneder.
Han får indtil videre grød med frugtmos til frokost og kartoffelmos m. broccolimos til aftensmad, og nu hvor han snart er 6 måneder, skal der jo introduceres lidt ekstra mad. Jeg prøver så vidt muligt at have nogle faste rutiner på maden, i håb om at det så også smitter af på lurerne i løbet af dagen. Dog er morgen/formiddagen lidt rodet da det meget afhænger af natten. Og pt. er der vist noget tigerspring eller lignende, for at han vil kun sove en halv time af gangen, hvor han tidligere har sovet 2 timer af gangen. Men det er jo noget helt andet. Vores dag ser ca sådan her ud, selvfølgelig med lidt svipsere af og til :)
Kl. 4: Flaske og sover videre.
Kl. 6: Vågner, får tøj og ny ble på.
Kl. 8: Flaske og bliver puttet til første lur.
Kl. 12: Risgrød eller majsgrød m. frugtmos
Kl. 12:30: Bliver puttet til middagslur
Kl. 15: Flaske.
Kl. 16: Bliver puttet til eftermiddagslur.
Kl. 17:45: Kartoffelmos m. broccolimos
Kl. 19:15: Starter putningen, og han får en flaske inden vi siger godnat.
Jeg har tit set at du foreslår at barnet aover videre efter en flaske kl. 6, men kl. 6 er han vågen og snakker, så vi får ham næppe til at sove videre. Så kunne godt tænke mig lidt råd, rettelser, ideer til vores rutine. Som sagt sover han ikke så lang tid i løbet af dagen for tiden, men prøver at få ham til at sove alle 3 lure. Han er i gennemsnit vågen i 2 timer af gangen før han begynder at gabe eller øjnene klør :)
Udover en plan over dagen, kunne jeg også godt tænke mig lidt ideer til eftermiddagsmaden og morgen/formiddagen. Jeg vil jo gerne have fyldt ham ordentlig op, så vi sigt kan få nogle bedre nætter, og dermed en mere fast dagsrutine:)
Til sidst, så har jeg tit set at de foreslår frugtmos alene fx til eftermiddagsmad. Men ifølge bogen fra SST skal man ikke give frugtmos alene, da det ingen nærring har, og de skriver tit frugtmos som dessert. Så hvilket frugt skal det være, til et mellemmåltid?
Glæder mig til at høre dit svar :)